zondag 15 mei 2016

Week 3 - Vegetarisch en zonder zuivel

Deze week eet ik geen vlees, vis, yoghurt en andere zuivelproducten. Belangrijk is dat je niet vergeet de voedingstoffen uit vlees te vervangen. Het simpel weglaten is niet gezond. Je moet in de gaten houden dat je genoeg eiwitten, ijzer en vitamines B1 en B12 binnen krijgt. Dit zit allemaal in vlees maar ook in genoeg andere producten.

Eiwitten vind je terug in (duhhh) eieren. Als vegetariƫr mag je er 3 tot 4 per week eten en als vlees-eter maar 2 tot 3 per week. Toch moet je niet denken dat je je eiwitten binnen hebt gekregen als je 3 eieren hebt gegeten in een week. De overgebleven eiwitten haal je uit yoghurt, kwark, kaas, volkoren producten en rijst.

Ijzer is terug te vinden in bladgroenten, volkoren graanproducten en aardappelen. Door bij elke maaltijd groente en fruit te eten verhoog je de ijzer opname door de extra vitamine c. In kant en klaar vegetarisch vlees zitten vaak de stoffen die je nodig hebt waardoor het goede vervangers zijn.

B1 is ook een belangrijke vitamine uit vlees maar die kan vervangen worden door peulvruchten (en producten gemaakt van peulvruchten) en door noten, pitten en zaden.

Maar waarom is vegetarisch eten dan zo gezond?
Allereerst is vegetarisch eten beter voor je hart. Door noten toe te voegen aan de maaltijden en ze te eten als snack krijg je veel omega 3 en omega 6 binnen. Deze houden je hart gezond, brengen je cholesterol naar beneden en zorgen ervoor dat je aderen niet verstoppen. Soja, een belangrijke vervanger van vlees en zuivel helpt de cholesterol ook omlaag en is hierdoor ook goed voor het hart.

De vitamines A en E die in groenten en fruit zitten zorgen voor een gezonde huid. Vegetariƫrs eten vaak meer groenten en fruit waardoor de huid beter wordt.

Vegetariers krijgen meer anti-oxidanten binnen dan vlees-eters en deze kunnen bijvoorbeeld kanker voorkomen. Vitamine C en E zijn belangrijke anti-oxidanten die je kunt vinden in bessen, tomaten. asperges, citrusvruchten, noten en bruine rijst.

Deze week heb ik de hele week geen vis gegeten. Ik at 1x vlees omdat ik op een barbecue feestje was. Ik doe dit onderzoek voor mijn mezelf dus als de regels die ik mezelf op leg mijn plezier in de weg staan dan ben ik bereid de regels te verbreken. Op zaterdag avond at ik dus twee stukjes vlees, de rest van de week at ik vegetarisch.

Ik vond het niet moeilijk om vlees te laten staan. Het enige moment dat ik echt baalde was het moment dat ik geen frikandel broodje (bad craving I know) bij de supermarkt kon kopen toen ik daar heel veel zin in had. Ik voelde me goed deze week maar een tijd geleden heb ik een keer een maand geen lees gegeten en toen voelde ik me zwak doordat ik niet genoeg vervangers at. Dat heb ik deze week wel goed gedaan.

Van te voren had ik met mezelf afgesproken wel eieren en verstopte zuivel te mogen eten. Eieren moet ik eten om het vlees goed te vervangen en wat betreft de rest, ik had geen zin meer in mierenneuken. Deze week at ik dus geen yoghurt, boter, pudding, slagroom, kaas en dronk ik geen melk. Ik mistte mijn ochtendglas melk heel erg en ook het bakje yoghurt met cruesli wat ik graag eet was een gemis. Ik kocht alpro soya yoghurt om dit te vervangen maar de alpro melk vind ik niet lekker dus dat verving ik door een kop thee. Wat me opviel is dat ik kaas mistte. Ik dacht dat ik bijna nooit kaas at maar dat viel nog mee. Ik drink regelmatig een latte machiatto en bij mijn favoriete koffie-haal-plek maken ze hem met soja melk dus die bestelde ik in deze week. Hij was minder lekker dan de gewone, maar er viel mee te leven.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen