zondag 8 mei 2016

Week 2 - geen suiker

Geen suiker eten gaat moeilijker worden dan ik dacht. Het is namelijk veel meer dan alleen snoep en zoetigheid laten staan. Suiker zit verstopt in heel veel voedsel en zonder dat je het door hebt krijg je meer binnen dan goed is.

Er zijn verschillende soorten suiker maar niet alle de soorten zijn slecht. Geraffineerde suiker is bewerkte suiker en komt niet van nature voor, dit is de suiker die in ons eten zit en dat "slecht" maakt.
Geraffineerde suiker is kristalsuiker, dit wordt gewonnen uit suikerbiet. "Dit is dan toch suiker uit de natuur????" Hoor ik je denken. Ja, maar door het verwerken in een fabriek gaan alle vitamines en mineralen eruit waardoor de suiker geraffineerd wordt.

Natuurlijke suiker is in principe niet slecht en kun je vinden in bijvoorbeeld honing, fruit en groenten. In deze suikers zitten alle vitamines en mineralen nog waardoor deze suikers wel gezond zijn.

Deze week mag ik dus geen toegevoegde en onnatuurlijke suikers eten. Dit betekend dat mijn familieleden en ik heel veel etiketten moeten gaan lezen. Alle producten die verwerkt zijn in een fabriek moeten gecheckt worden en ook producten waar de aanwezigheid van suiker wel duidelijk is moet ik laten staan.

Producten waar de volgende dingen op het etiket staan mag ik deze week niet eten.

    Suiker    Kristalsuiker
    Basterdsuiker
    Kandij(-suiker)
    Geleisuiker
    Vanillesuiker
    Glucosestroop
    Fructosestroop
    Glucose-fructosestroop
    Dextrose
    Druivensuiker
    Sacharose
    Sucrose
    Melasse(-stroop)
    Invertsuiker
   
Rietsuiker

Dag 1
Ik begin op maandag en ik eet de hele dag geen suiker. Ik sla koekjes af en eet bij het avondeten geen ketchup en mayonaise. Vandaag merk ik niets en ben ik me er niet aan het irriteren behalve dan dat het warm is en ik zin heb in een ijsje... De dag is echt suikerloos.


Dag 2
Vandaag gaan we naar de bioscoop en hier ben ik even in de knoop. Iedereen koopt lekkers en ik sta voor het eerst etiketten te lezen. Ik vind een zak paprika chips zonder suiker. Die koop ik en daardoor vergeet ik de zoetigheid die ik niet mag eten. We eten in de avond een gerecht met rode saus. Mijn ouders houden rekening met mij en koken met een saus zonder suiker.


Dag 3
Woensdag gaat het goed maar ik heb zin in suiker en ik ga veel fruit eten om de behoefte tegen te gaan. Ik mis bij de gebakken aardappeltjes in de avond wel wat ketchup maar ik zwicht niet, ook niet voor een ijsje achteraf terwijl iedereen er een eet.


Dag 4
Op donderdag gaat het op school goed maar na school bestel ik ergens een drankje en bij de eerste slok realiseer ik me dat er wel suiker in moet zitten. Ik heb het niet nagevraagd maar ik verwachtte dat het suikervrij zou zijn. Ik heb het opgedronken want anders vond ik het geldverspilling en ik besloot dat ik deze dag dan maar mocht sprokkelen. In de avond gaan we namelijk uiteten bij een restaurant waar ik bijna zeker van weet dat de sausen niet suikervrij zijn. Ik ben dol op het eten daar en zonder de saus is het niet hetzelfde dus ik besloot om gewoon lekker te eten. 


Dag 5
De vrijdag gaat weer goed en op een hapje romige pasta na is hij volledig suikervrij. Ik merk dat het suikervrij eten me de keel uitkomt. Ik vind het vervelend dat ik er zo bezig moet zijn. Ik wil het absoluut nog twee dagen "vol houden" (aanhalingstekens want gister sprokkeldag) en dan ben ik blij dat ik maandag weer suiker mag eten!


Dag 6
Zaterdagochtend eet ik normaal altijd boterhammen met vlokken, die laat ik staan, met moeite. De rest van de dag ben ik aan het werk en is er nauwelijks tijd om te eten. Als ik iets is het natuurlijk, zonder suiker. In de avond mis ik een zoet toetje en chocolade achteraf.

Dag 7
Ook op de zondagochtend mis ik mijn boterham met vlokken maar het is de laatste dag dus ik hou nog even vol. In de middag eten we zelfgemaakte wafels dus daar zit geen suiker in maar ik mis wel wat slagroom of suiker voor op de aardbeien om het wat zoeter te maken.

Conclusie
Ik kan prima minderen met zoetigheden dat ging ook goed maar ik vond het ontzettend vervelend als
het gezelligheid in de weg staat. Ik ben absoluut niet gevoelig voor groepsdruk maar een week lang
als enige niets lekkers eten wordt een beetje vervelend. Ik zou niet snel meer helemaal stoppen met
suiker eten maar minderen met zoetigheden kan geen kwaad. Ik miste vooral toetjes en een 4-uurtje
en natuurlijk de vlokken in het weekend. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen