maandag 23 mei 2016

week 4 - koolhydraat arm

Koolhydraten zitten in heel veel voedingsmiddelen en daardoor is een koolhydraat vrij dieet geen slim idee. Je kunt beter koolhydraat arm eten waarbij je let op welke koolhydraten je binnen krijgt en op welke manier. Bepaalde koolhydraten (vooral terug te vinden in wit brood, pasta, rijst en suikers) worden sneller verteerd dan anderen waardoor ze je insuline waarde kunnen verhogen, je hormoonbalans verstoren en vetten opslaan in alle delen van je lichaam.

Belangrijk is dat je dus de goede koolhydraten eet. Deze vind je terug in fruit, havermout, bruine rijst, zoete aardappelen en bonen. Producten die goed zijn om koolhydraten mee te vervangen zijn yoghurt, melk, groente, vis, vlees (kip, rund, lam) en eieren. Producten die je moet vermijden zijn suiker, brood, pasta, graanproducten, ontbijtgranen, snoepgoed, koekjes, frisdranken, vruchtensappen en gebakjes. 

Deze week heb ik tijdens mijn schooldagen geen brood gegeten. Als ontbijt nam ik yoghurt met fruit en een rijstwafel of een omelet met groenten. Mee naar school gingen rijstwafels, groenten, fruit af en toe omelet of wat bulgur. In de middag probeerde ik ook zo min mogelijk brood en koekjes te eten. Ik at fruit en noten om hongergevoelens tegen te gaan. 'S avonds hielden mijn ouders er rekening mee dus aten we geen of weinig koolhydraten.

Ik vond het moeilijk want ik mistte mijn boterhammetjes in de ochtend en een koekje in de middag (ja, l├ękker kneuterig). Koolhydraten weglaten blijkt dus best nog moeilijk te zijn. Echt koolhydraat arm eten hield ik dan ook maar tot het weekend vol. In het weekend heb ik gewoon ontbeten want daar had ik zin in. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen