maandag 11 april 2016

Runnin' runnin' runnin'

Rennen, hardlopen. Tot voor kort iets waar ik met afschuw aan dacht en iets dat ik ver weg in het hokje "zal ik nooit kunnen had geplaatst". Los van het feit dat ik geen sportieveling ben heb ik ook wel pech gehad met mijn voeten. Vanwege een enorme doorgezakt stel voeten loop ik al vanaf m'n 10e op steunzolen. Dat helpt over het algemeen maar te veel lopen of niet op steunzolen lopen doet pijn, veel pijn. Dat maakte dat ik rennen al helemaal een vervelend vooruitzicht vond vanwege de pijn die me te wachten stond. Zo vloog het dus wel eens door m'n gedachten maar was het ook weer vrij snel uit.

Toch leek rennen me geen vervelende sport. Ik hou van buiten zijn maar ik vind wandelen te traag en over rennen had ik mooie fantasieën. Inmiddels ben ik wat ouder en dan kom je tot een besef. Ik heb een baggere conditie, ik kan klasgenootjes niet bijhouden en ik ben niet fit. Vervelend en teleurstellend want buiten mijn voeten heb ik een prima werkend lichaam en zou ik een beetje sport echt wel aan kunnen.

Tijd voor verandering dus. Allereerst heb ik het voetenprobleem aangepakt. In samenspraak met mijn podotherapeut en de man van die sportwinkel heb ik een nieuw paar renschoenen aangeschaft. Ze zijn niet moedersmooiste (nee ze zijn wel leuk) maar ze rennen heerlijk en ze passen perfect bij mijn voeten. Rennen is vanaf nu (als het goed is) pijnloos! Geen smoesjes meer en dus heb ik een appje gedownload en ga ik aan de slag. Drie trainingen per week en dan gaat je conditie omhoog belooft de app. Starttorun heet 'ie en hij meet je snelheid, de calorieën die je hierbij verbrand en in hoeveel tijd je de trainingen doet.

Ik heb er verrassend veel vertrouwen in en ik merk dat mijn conditie meteen omhoog gaat. Het rennen bevalt goed en ik heb nog geen moment gebaald over mijn sportkeuze. Motivatie moet je ergens uit halen en buiten dit eindwerkstuk (werkt erg motiverend kan ik je zeggen) heb ik mezelf een doel gesteld. Ik wil meedoen aan de 5km run van Maastrichts Mooiste (ook deze woorden had ik nooit verwacht te typen). Ik hoop dat het gaat lukken maar met een beetje doorzettingsvermogen en wat vertrouwen in mezelf kom ik er wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten